Sunday, April 28, 2013

Pusara

Sejak Arwah Mak meninggal dunia, Alhamdulillah setakat ni kami adik beradik tak pernah putus menziarahi pusara arwah mak dan abah setiap hari secara bergilir-gilir...kalau hari bekerja mmg saya x dpt pergi tapi hujung minggu dengan izin Allah saya mesti menjejakkan kaki ke kawasan perkuburan sg tua tu...dah mcm ahli tetap kami adik beradik disana..penggali kubur disana pun dah cam kami adik beradik..

Berada di pusara saban hari macam2 ragam waris si mati.. kekadang,ada yg datang x samai 5 minit, jirus air dah balik...tapi kira okla kan... ada yg datang, mencari2 kubur keluarga, hampir satu kawasan perkuburan di teroka...alahai...sedih tgk...agak2 berapa lama dah x menjengah pusara keluarga sendiri..ada yang ibu bapa baru ditanam x sampai seminggu, sudah confuse di lahad mana ibu bapa mereka ditanam...(ibu bapa meninggal pada hari yang sama)...sibuk menanya penggali kubur, penggali kubur pun mana la tau..bukannya jarang-jarang org meninggal...rasanya hampir setiap minggu ada sahaja org yg meninggal, bukanlah tanggugjawab mereka untuk mengingat pemilik setiap kubur, hingga kedengaran untuk mengali semua kubur ibu bapa mereka..alahai...lagi kesian..Ada juga sesetengah kubur yang lalangnya sudah sampai ke paras pinggang..terbiar sahaja..saya tahu hukummnya hanya sunat sahaja menziarah kubur..ok, saya husnuzon sahaja..barangkali mereka hanya mendoakan arwah keluarga mereka di rumah..InsyaAllah...Wallahualam..

Firefly out

Al Fatihah buat Arwah Mak & Abah..

0 comments:

Post a Comment