ibu jagaan

Assalamualakium.. tetibe saya nak tulis issue ni...sekarang banyak kita dengar kes-kes budak2 bayi meninggal dunia di rumah asuhan ataupun di tadika jagaan kan...ada juga dengar kes2 dera kanak2 oleh pembantu rumah..sampaikan ramai ibu2 yang trauma nak tinggalkan anak mereka untuk pergi ke tempat keje..niat mereka untuk membantu suami menambah rezeki keluarga pun terbantut..nak cari orang yang bagus untuk jaga anak kita ni susah..kena selalu ingat yang kita ni semua x sama...manusia punye emosi yang berbeza-beza..ada sesetengah company besar menyediakan pusat jagaan anak2 di dalam company..wa..best betul..tapi ada yg xde..no choice, ibu2 kena gak memberi kepercayaan kepada orang lain untuk menjaga dan mendidik anak mereka semasa mereka berkerja.. 

Teringat Arwah mak saya, mak saya seorang pengasuh anak2, sejak dari saya kecil mak dah start jaga budak..seingat saya budak pertama dijaga awrwah mak nama dia syakila..rasanya la..masa tu kami duk kt Gombak Batu 4..lpas tu pindah ke selayang, memula mak x jaga, tapi entah kenapa, ramai budak2 suka dtg ke rumah mak saya, arwah mak seorang yg sgt pemurah..especially bab makanan..sape dtg umah saya mesti dijamu ngan makanan yg best2..agaknya sbb tu ramai kanak2 tertarik..semua yg mak jaga, dari xde isi ambik semua jadi gedik2(bahasa jawa maksudnya besar)..start dr situ kot mak start jaga budak balik..rasanya lebih 40 orang budak mak saya dah jaga.tapi bukan one at a time la..selalu mak saya jaga sampai drg dah sekolah je..bila dah sekolah besar sikit, mak saya kan suh ibu bapa drg ajar anak drg berdikari duk umah..sbb drg dah pandai jaga diri..tapi kalu nak mkn still leh dtg umah...tapi ramai jugak yg pindah..tapi kalau ada yg pindah, konpem mesti ada je yg baru dtg..murah rezeki arwah mak...semua panggil mak saya "mak Yah"..teringat masa dahulu saya selalu kecik hati ngan mak sbb selalu lebihkan anak2 yg dijaga lebih dari saya..sampai merajuk mogok xnk mkn nasi..hu..arwah mak akan terasa kalau anak2 jagaan dia kena marah ngan jiran, kena pukul ngan kawan..even kena marah ngan parents drg sendiri pun mak saya sedih...kalau drg berjaya dalam periksa pun mak saya yang menangis dulu...dia rasa bangga jugak..kekadang jeles gak sbb mak selalu belikan brg yg drg mintak..cis..tapi saya pun selalu je dapat apa yg saya mintak..dia x suka kalau parents terlalu asyik kerja sampai lupa anak2...dia x kisah pun sebenarnye kalau nk jaga lebih masa, tapi dia selalu membebel kt parents sbb terlalu asyik berkerja..pergi kerja pagi balik kerja tengah malam..bila nk jumpa anak betul x? memang mak saya x suka..sbb tu agaknya budak2 suka arwah mak..sayang betul drg ngan arwah mak..ramai yg ckp susah nk cari pengauh yg best mcm mak saya...ingat si kak long ckp Mak pengasuh paling best kt dunia..xde pengganti..oo..kak long ni budak mak saya jaga..dari baby..sekarang kak long da 17 tahun..adik-beradik dia paling lama arwah mak jaga..dari kak long,abg ngah(anak kesyangan arwah abah), jaja, nisaq sampai adik dia yg kelima, syamil..tp lepas syamil mak dah start x berapa sihat...so, mama drg pun cari bibik untuk jaga drg...tapi hampir stp ari kot drg dtg umah..umah satu taman..yang terakhir arwah mak jaga dayah ngan jannah..memula ktrg mcm da nk suh mak stop..tapi masa tu saya kt jb, angah g keje..along da kawen, adik kt U..mak kata umah xde org sangat..dia sunyi..so budak 2 org tu la peneman..kalau angah balik lmbt pun x risau sgt la kan..sbb masa tu dayah n jannah da le diaharap...buat peneman mak masa tu...lepas tu start mak skit.. 
atas kiri : abang ngah(aiman), saya, arwah mak
Bawah kiri :kak long, dayah, jannah,jaja


kalau mereka anggap mak saya mak asuhan terbaik..apa lagi bagi saya sebagai anak...beliau mak terbaik...tapi saya tak pasti adakah saya anak terbaik bagi mak saya...saya berdoa saya menjadi anak yg membawa mak saya ke syurga...InsyaAllah.. 

nasihat saya buat ibu2, kalau suami kita mampu untuk menyara keluarga, adalah lebih baik kita duk je rumah jaga anak sendiri..x pun, try wat bisnes dari rumah..jangan lah terlalu bergantung pada org lain untuk mendidik anak2 kita..tapi kalau mmg perlu untuk kita bekerja, ikhlas kan lah hati berniat membantu suami..InsyaAllah, mesti ada bantuan dari Allah..


 Al-fatihah  Allahyarmah Spiah Bt Paimin..

Firefly out

2 Comments

  1. Al fatihah, Semoga rohnya dicucuri rahmat dan beroleh kebajikan di akhirat sana. Aminn..

    ReplyDelete
  2. Al fatihah, Semoga rohnya dicucuri rahmat dan beroleh kebajikan di akhirat sana. Aminn..

    ReplyDelete