My aMbition

Hari ni saya nk buat karangan tentang cia-cita saya..he..mcm zaman sekolah rendah dulu2 lak...ni yang nk perasan muda ni..
Masa kecik2 dulu saya nak sangat jadi pegawai bank..saya pun x tahu kenapa..maybe sbb arwah abah dulu kan berniaga..saya selalu nampak dia kira2 duit untung.maybe disebabkan memori tu,saya nak sangat jadi pegawai bank..yela leh pegang duit banyak-banyak..saya kan gila duit..he..lagipun math saya memang x pernah dapat B masa sekolah rendah..he..

Masuk je sekolah menengah tetiba kena belajar Kemahiran Hidup..kan ada akaun dalam subjek tu,otak saya punya sengal..memang xle masuk tul akaun..mana x ye..cikgu ajar,saya sibuk tido,bila cikgu suruh buat latihan,x pernah buat,bila cikgu cakap "kalau x paham tanya",x pernah nk tanya...he..bak kata perpatah bodoh sombong la kan..So,bila fikir-fikir balik,tak kan lah nak buat akaun pun x reti,nak jadi pegawai bank kan?memang angan-angan mat jenin la kan..saya pun buat lah cita-cita baru..he..nak jadi lawyer..sbb saya minat nk jadi peguam syariah..tp mak saya ckp..kalau jadi peguam,sebelah kaki syurga,sebelah lagi neraka..berani ker??hu,,


so saya ubah lagi...Saya nak jadi Doktor..hahaha...yang ni x le blah...start saya masuk form 4,masuk kelas sains kan..saya punya la minat kt subjek biologi..yela menarik sebab kita belajar tentang apa yang berlaku dalam kehidupan kita..and subjek palaing saya x suka ialah Fizik?nak tahu kenapa?ni semua sebab Cikgu "Ketung" 2..he..sesape yang 1 sekolah ngan saya paham la kan..cikgu tu lelaki dan bujang..malang sekali,saya ni x cantik,so faham2 je la.."bak lagu Bunkface-revolusi "diskriminasi menjatuhkan aku,reputasi kini menjadi bisu"..tapi bertapa bersungguh-sungguh saya belajar biologi,result periksa saya ttp x sebagus fizik..pelik x?hahaha..tapi cita-cita nak jadi doktor tu tetap ada..walaupun masa tu saya ada fikiran untuk menjadi pakar sejarah..subjek favourite ever..saya memang uka gila kt subjek sejarah..siap masa SPM saya leh spot soalan apa yang nak keluar..hebat x??(ish3x..riak sungguh,Astaghfirullah al azim)..tp saya konon-konon nak jadi hebat gak,nak jadi doktor gak..nak diringkaskan..My SPM result..as prediction...Fizik is better than Biology..hahaha..apakah??bagaimanakah ia terjadi..Hanya Dia yang tahu dan mengatur segalanya..

Dapat tawaran Matrikulasi,tapi confirm la dapat jurusan Fizik kan..since dia based on SPM result..masa daftar tu,tetiba Hal Ehwal Akedemik tanya saya.."awak nk tukar jurusan sains hayat x?,sebab budak fizik da ramai sangat..so macam mana?"..he..saya dengan gembiranya berkata.."of course la nak."..he..konon-konon cita-cita semakin hampir..

saya pun belajar la dengan bersungguh-sungguh..nak jadi doktor kena dpt cgpa 4.00 for both semester..tp malang sekali bertapa saya berusaha,keputusan semester 1 saya x beberapa bagus(bukan x sebrapa,mmg sangat teruk kot)..hu..masa 2 lak saya dapat tawaran untuk Diploma in Electric and electronics at UiTM Bukit Mertajam..saya pun berbelah bagi..nk pegi ke x..tp disebabkan mak saya ckp mcm ni"ala,x payah la amik diploma..lama tu nk duduk kt penang 3 tahun,dah alang-alang habiskan je matrix lagi setengah tahu, Sem 2 nanti buat elok,lepas tu apply je UiTM..confirm dapat UiTm Shah Alam,dekat sikit" tu la cakap mak saya..al maklumlah..saya ni anak yang selalu duduk jauh dari rumah...form 1-5 kt asrama,habis sekolah menengah,masuk PLKN 3 bulan,Habis je PLKN,terus masuk Matrix kat Changlun Kedah..so,maybe mak saya malas nak jauh2 dah..saya pun akur je...beside biologi,as a life science students,we also have to take Chemistry ang Maths..and of course Bussiness English Language(BEL) for MUET..

Entah makin lama,saya jatuh hati kt Chemistry..bila nak buat tutorial kimia,sekejap je siap,tapi kalau nak buat tutorial maths,BEL and Biologi..pergh siap kena ponteng kelas tutor lagi sbb keje x siap..tapi minat saya kat Chemistry xla sehebat masa saya minat sejarah dulu..sejarah siap leh spot soalan..tp kimia x boleh lah...he..Alhamdulillah,result sem 2 is better tp ada ralat sikit la sebenarnya kan..tapi saya bersyukur je la.lagipun masa 2 Abah baru je pergi..nak kata semangat saya hancur pun ada gak nk sambung belajar,,tapi demi mak dan harapan abah..saya pun try la apply IPTA..he..kan ada 8 pilihan,Pilihan no1 sampai 7 saya letak semua UiTM dan berkaitan dengan kimia..frankly speaking,masa saya choose course,saya x tahu apa masa depan yang saya leh dapat pilih Kimia as a basic..yela..kalau amik akaun da confirm2 jadi akautan tp kimia??entah la..

Dan akhirnya saya dapat tawaran UiTM shah Alam..Bachelor Science Applied Chemistry or a short form BSAC..saya bersyukur sangat..akhirnya saya pun bercita-cita nak jadi chemist..orang lain x berapa suka duk dalam lab lama2..tp saya suka..entah..akhirnya,saya jumpa cita-cita saya yang sebenarnya..

i love being at lab,
i love wearing a lab coat,


i love the smell of chemicals,
i love the feeling to find the result,
i love being a chemist..
i miss my ambition so much..
it seems like i am far away from the dreams..
is there any chance for me to be a chemist?

hmm...
Hidup memang tak seindah impian..

firefly out..

And for today.. I have a dream..

I have a dream, a song to sing
To help me cope with anything
If you see the wonder of a fairy tale
You can take the future even if you fail
I believe in angels
Something good in everything I see
I believe in angels
When I know the time is right for me
I'll cross the stream - I have a dream
I have a dream, a fantasy
To help me through reality
And my destination makes it worth the while
Pushing through the darkness still another mile
I believe in angels
Something good in everything I see
I believe in angels
When I know the time is right for me
I'll cross the stream - I have a dream
I'll cross the stream - I have a dream
I have a dream, a song to sing
To help me cope with anything
If you see the wonder of a fairy tale
You can take the future even if you fail
I believe in angels
Something good in everything I see
I believe in angels
When I know the time is right for me
I'll cross the stream - I have a dream
I'll cross the stream - I have a dream



0 Comments