Flashback..over and over again..

Assalamualaikum...hari ni hati saya mcm teusik..pagi tadi datang ofis pn lambat sbb terbangun lambat..then,ada ofismate bgth, ada orang dari department lain meninggal dunia..dan seperti biasa..hati saya mula x keruan..bila dengar lak cerita yang Arwah tu meninggal kat nursery home, saya semakin pelik..arwah xde anak ke nk jaga dia..dengar cerita Arwah pernah kena stroke sbb tu dia tinggal kt nursery home..yang lebih menghayat hati, Isteri Arwah da lama meninggal dunia kerana kanser..then,saya pn tanya kt ofismate saya.."Arwah xde anak ke?"..rupa2nya anak arwah sekarang tengah study kt University,so, dia terpaksa tinggalkan Arwah Abah dia..sayu kan dengar..jadi kenangan lama mula mengimbas kembali..saya ingat lagi masa tu..tanggal 18 March 2006...Minggu tu saya ada pertandingan kawad kt Matrikulasi...saya belajar kt kolej matrikulasi kedah..tapi entah tak tahu kenapa hati saya nak sangat balik rumah minggu tu..so,saya pun tawakal kalau saya fail kokurikulem pun saya tak kisah time tu..bila saya balik..ada satu perasaan aneh sangat..hari pun berlalu..so,masu tu saya blik ari khamis(kedah cuti jumaat&sabtu),sampi hari sabtu,saya da kena balik ke kedah..masa hari Sabtu tu,saya mcm rasa hati sayu je..rasa mcm xnk blik Kedah..dalam hati saya ckp,xpe la balik lmbt sehari..hari Ahad baru blik..tp masa tu mak saya suruh je balik..masa saya tengah kemas2 barang pagi tu...Abah tengah baring2 kt tempat yang biasa dia baringan dia..dia tengok je saya..tetiba dia ckp .."ita xnk salam abah ke?"..saya pun pandang muka dia ckp.."jap la bah,ude nak kemas barang jap..nanti ude salam"..bila da siap kemas and da nak bertolak pergi Pudu..saya pn salam Abah...tetibe hati terusik lagi dan saya tak tahu kenapa masa saya nak blik tu saya ada perasaan nk bawak HP Abah time tu..mcm nak sangat..masa saya salam..saya teringin cium pipi Abah..jadi saya pn cium..sepanjang dalam bas..hati saya tetap x tenteram...saya menangis sepanjang jalan..bila sampai kolej...saya pn duk mkn2 ngan housemate..drg tetiba tye pasal abah saya...saya pn tetibe nagis ckp abah saya tak sihat sangat...abes mkn saya pn baring2 atas katil then tetido..dlm kul 6 lebih tetiba angah call nangis2 ckp.."ita, abah,abah..balik cepat.."tu je dia ckp..dalam hati saya abah tenat ke..saya pn da start nangis2 cepat2 jumpa felo(warden asrama)..skp saya nk blik rumah sbb abah saya sakit..so,housemate saya pn teman sekali hantar kt pekan changlun..da dpt tiket..saya pn tunggu bas datang dlm kul 7 lebih..lepas tu angah call balik ckp.."ita,balik je..xde pape.."..saya pnrasa betl kot abah sakit..saya baru je naik bas,sekali kakak yang jual tiket tu ckp"dik,akak da salah jual tiket, bas ni da penuh nanti ada org naik kt alor setar'..tangisan saya pn makin kuat ckp...abes tu mcm mana abah saya sakit tenat..pakcik bas tu pn ckp..xpela nanti dia carikan tiket bas lain kt Alor setar..dia pn call kawan dia..masa otw nk ke Alor setar..jiran saya satu sekolah dulu call ckp..."ita,takziah:"..masa tu baru saya tahu yang Abah saya da tinggalkan saya buat selama-lamanya..saya menangis kuat sangat dlm bas..semua org pandang pun saya x kisah....dan pertama kali dalam hidup saya..perjalanan yang selalunya mengambil masa 4 jam dari kedah ke Kl..ari tu..saya sampai dalam kul 6 pagi esoknya...bila sampai depan rumah..saya nampak kain putih ada ikat kt depan rumah...saya tengok angah ngan along tengah lap2 badan abah...saya terus cari mak...saya tengok mak da berhenti nangis..sampai bebila pun perasaan ni xkn hilang..saya tahu..orang ckp time will heal..bagi saya tidak kalau kita kehilangan org yang bebtul kita sayang..wali saya..dah takde..Al-Fatihah buat Abah tersayang...18hb ni genapla 5 tahun Abah da tinggalkan kitorang..kitorang sayang abah sangat2..dan disebabkan itu,saya masih akan mengigil setiap kali mendengar khabar kematian..Kepada kawan2 yang masih ada Ibu Bapa, sayangilah ibubapa anda..jagalah mereka selagi ada peluang..balas lah jasa mereka yang menjaga kita dari kecil hingga dewasa..Al-Fatihah juga buat arwah yang saya sebut di awal cerita...

jadi hari ni saya sangat sensitif...bukan niat saya nk sensitif..tp memang ni lah perasaan saya..

Firefly out..

And for now..

AWAN NANO BY HAFIZ

Lihat ke arah sana
Serakan warna dan berarakan
Awan
Pabila terik panas
Segera hadirnya memayungi diri
Pabila kau dahaga
Sesegera turun hujan melimpahkan kasihnya
Pabila kau katakan
Akulah awan itu yang kau mahu
Begitulah awan nano
Setia melindungi diri
Tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu
Begitulah awan nano
Sering saja tak terduga hadir
Dan tak akan tercapai jejarimu
Kasihnya
Kasih tiada banding
Setia tiada tara
Bagaimanapun jua
Awan kekasih sebenarmu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu
Lihat diriku ini
Yang sesekali pernah kau bagaikan awan
Sehingga tak mungkin terlupa
Berikan belas sedari dulu
Sehingga tak mungkin termampu saksi
Setitis pun air matamu kasihku
Sehingga kau katakan
Akulah awan itu yang kau rindu
Akulah awanmu yang sedia
Melindungi dirimu tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu
Akulah awanmu yang sering kau rindu
Dan tak terduga hadirmu walau tak tercapai jejarimu
Kasihku
Kasih tiada banding setia tiada tara
Bagaimanapun jua
Aku pelindung dirimu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu
Begitulah awan nano
Setia melindungi diri tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu
Begitulah awan nano
Sering saja tak terduga hadir
Dan tak akan tercapai jejarimu
Kasihku
Kasih tiada banding setia tiada tara
Bagaimanapun jua
Aku pelindung dirimu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu





1 Comments