La ilaha illa anta, Subhanaka, inni kuntu minaz zhalimin.”

Assalamualaikum..

lama tak mengúpdate'blog kan...he..busy sikit sekarang sbb dah kena jadi superwoman..he..tapi yang best sekarang, i'm officially one month off from work..hooyeeeh...xde sakit kepala, sakit2 badan, stress2..he..tapi kerja still kena buat..tapi dari rumah...grrr...serupa je kan..tapi xpela..asalkan dapat cuti tu pun dah cukup bagus..tapi..jangan ingat saya bercuti suka2 tau..saya amik cuti ni sebab nak jaga mak saya..seperti yang saya cakap mak saya x berapa sihat..actually it started masa Ramadhan lepas..mak saya merajinkan dirinya untuk membuat kerepek tumpi..and the result is one of dia punye jari terkena minyak panas..untuk pengetahuan semua..mak saya menghidap diabetes type 2..so pepaham je la kan..have to take insulin injection to control her sugar level...unfortunately, kami terlambat refer to doctor..sampailah jari tu jadi hitam and bernanah...since masa tu my mak punya kesihatan makin merundum, we decided to bring her to Hospital(yang dekat ngan rumah saya)..the doctor dont have another choice to advise the jari need to be remove((amputaion).memula mak refuse, after a while dia agreed to remove the jari sonce there's nothing that we can do..after operation remove jari tu..keadaan mak kembali normal..kami just wat dressing kt rumah..mak bergerak ngan aktifnya mcm biasa...(my mak kan supermak...pepaham je la kan),, selepas sebulan ada follow up check with same hospital...during the check up semua ok...then it comes 2nd tragedy..lepas another one month...suddenly kaki mak saya bengkak balik..kali ni bukan jari tapi satu kaki sampai buku lali...then nanah pun mula keluar...aish...masa tu saya pikir..dugaan apa lagi ni...kami bawak dia g klnik yang mmg dah biasa kami pergi..doktor tu mmg concerned gila ngan mak saya punye kesihatan..sampai kekadang kalau dah lama x pergi, dia sendiri call kakak saya tanya khabar mak saya..during that time, doctor said maybe ada infection kuman..dia bagi antibiotik untuk dimakan and kami start wat dressing setiap hari kt klnik..but, kaki mak still x ok, sampai satu pagi dia bangun, kejut ktrg semua ckp kaki dia sakit sangat..then we decide to bring her back to hospital yg sama..my mak have to spend around 4 hours atas kerusi roda to wait for doctor to examine her legs that time..dah la kaki dia sakit kan..mmg kesian sangat...then doctor checked, admit her to ward...doctor suh wat x-ray sbb risau tulang dah terkena kuman ke x..during that time, doctor said they have to rip up my mak kulit to remove all the nanah..worst come to worst, if the bone already infected, they have to remove the legs..Ya Allah, bagai nak runtuh jantung saya dengar..berdoa bersungguh-sungguh moga Allah jauhkan bala tu..so, here we go again, kami duduk kt ward kembali...menunggu doctor nak buat apa ngan kaki mak saya...i still remember after 2  days being at hospital, my mak still x dioperate lagi..and we as family, doctor x advise pun apa yang dia nk buat..still waiting...then nurse datang suh puasa sbb nk buat operation, tapi tu la, we as family x tahu lagi doctor nak buat apa..during doctor check, kami x le berada kt situ..so nak jumpa doktor pun susah..apa lagi nak tanya kan...tanya doktor pelatih, they will said, we have to wait for confirmtaion from doktor pakar..hmm...then, kan mak saya puasa...i think almost more than 24 hours kot mak saya kena puasa...supposedly 8 hours je before operation..but they keep postponing the operation sbb xde OT la...blood pressure tinggi la..ada kes more emergency la..mmg kami paham priority but be reasonable...patient have to fast more that 24 hours and they keep delay the operation..huh...whatever pun..kami still bersabar..yela..they are the expert kan eventhough Angah saya ada jugak curi2 bagi mak saya minum air masak masa kena puasa 24 hours tu..yela kesian kot..

then kaki mak kena operate..they remove all the skin and meat that have infected by nanah..kesian mak saya..dia samapi meracau after the operation nak turun dari katil malam tu..nasib baik angah saya perasan..smpat tangkap dia...then after operation mcm biasa..duduk kt ward..mak kata kaki dia still sakit..yela bayangkan kaki kena siat sampai  bawah lutut (x sampai lutut lagi tau dalam 10 cm bawah lutut)..doctor still wat rounders check mcm biasa...then 3 days after operation, one of doctor pelatih came to us and said, "makcik, kami dapati kaki makcik still ada nanah which we not confirm dari mana puncanya..but, bila kami tekan atas,,nanah tu keluar, so kami suspect still ada nanah kt atas...our advise is to remove kaki makcik dari bawah lutut tu..so macam mana, makcik setuju x?"..mak saya terus geleng..saya terus terdiam...dalam hati saya..senang betul ko cakap nak remove kaki mak aku kan..."then dia tambah.."if we remove kaki sampai bawah lutut..makcik still can use kaki palsu untuk berjalan, makcik pikir dulu then bgitahu saya"..mak saya dah terus termenung and diam..saya?nak nangis pun xle sbb xkn saya nk nangis dpn mak saya..saya call Along n Angah...tanya mcm mana, after pikir punya pikir..we decided to discharge my mak from that hospital and try to find another option...guess what the doctor look surprise when we said we want to discharge my mak..they even look more surprise when i said we wat to try another therapy which is Maggot...as normal procedure, if we want to discharge our family without doctor consent we have to sign a liability letter..guess what the doctor did not even prescribed any medicine for may mak...surprise kan..then i said thats fine..we will proceed with our decision...sampai sekarang saya ingat kesombongan doktor tu..takpela..benda ni x jadi kt dia or mak bapak dia...tapi xde hati perut ke doktor ni..

then after discharged, ktrg terus proceed with Maggot Therapy...kami buat kt sri gombak..1st look by nurse terlatih kt sana..dia ckp ada chances x payah kena potong..so we started with 500 maggots dan dibiarkan untuk 3 hari...masuk mlm kedua..mak saya dah start merungut n merintih dia ckp sakit..ktrg bg pain killer pun x jalan..aduh dugaan lagi...then dia merajuk ckp xnk buat dh, ktrg x sayang dia la...ktrg saja biar dia sakit..org tgh sakit kan...kami sabarkan aje..after 1st trial..Alhamdulillah mmg ada perubahan..daging mula merah n nanah kurang sikit..then pujuk mak saya untuk proceed kali kedua..dia setuju..proses yang sama berulang..masuk hari kedua mak mula bising kembalik kaki sakit..yela..bayangkan 500 ulat gigit daging kita..but after 2nd session, another issue rises, bila drg balut kaki mak saya mcm ada warna hijau pada bandage..mcm kulat..luka mak saya pun ada warna putih...then budak maggot tu ckp kemungkinan ada kuman kt luka tu..so drg kata leh try proceed but better refer to emergency back..masa ni saya kat JB..kakak saya msej, saya terus menangis sekuat hati saya...Ya Allah, memang xde pilihan ke buat mak selain potong kaki..sbb kalau refer to emergency balik confirm dia suh potong punye kan...dia mmg tunggu je nk potong kaki mak saya..saya berdoa dalam setiap sujud saya supaya Allah bantu kami sekeluarga keluar dari dugaan ni...lepas tu saya start cuti sebulan ni..so sekarang dah nk masuk seminggu saya jaga mak..kami pergi semula wat dressing kt klinik yang kami selalu pergi tu...doctor Fauziah setiap hari bersihkan luka mak...dia cakap luka mak getting better sbb ada daging yg cantik tumbuh, kulit2 and daging2 yg mati dia bersihkan..dia wat blood test untuk trace kuman apa..ada kuman apa entah..saya google kt internet, kuman ni selalu dpt dari hospital..What?supprise kan....dia bagi mak mkn ubat antibiotik balik..then start setiap hari dia bersihkan..then we found out a new therapy which is Ozone therapy..terapi ni elok untuk buang kuman2 ..so ktrg terus tanya doktor Fauziah..dia kata bagus jugak try...memula ktrg baca ada kt Dmaansar, but Doktor Fauziah kata kt chow kit pun ada...after google we found out kt Kampung Baru Medical Center..hari rabu lepas kami bawak mak g sana..doctor examine semua..buat x-ray and blood test untuk tgk tulang dah infected ke and of course ginjal and hati, sbb doktor ckp kalau dah infected mmg xde apa yg drg leh buat..dia pun advise potong tapi tgk result mcm mana....berdebar hati menunggu result..tapi doktor still suruh wat ozone tu..kaki mak yang luka didedahkan ngan ozone selama setengah jam..then dressing mcm biasa...after dah wat ozone tu doktor panggil balik...Alhamdulillah..tulang still not infected and ginjal and hati too. just ada crack sikit so dia risau ada gas kuman kt kawasan tulang..(saya terus teringat, masa kt hospital yang dekat ngan rumah saya tu, doktor x buat x-ray or blood test pun,just based on observation of nanah, terus advise potong)..huh..Doctor prescribed antibiotic injection..dia kalau boleh nak tahan mak ward..tapi memikirkan kos perubatan hospital pakar yg tinggi, dia suh kami berulang alik ke hospital selama 3 hari..antibiotik tu kena amik selama 3 hari dua kali sehari 9 pagi and 9 malam...so sampai pagi smlm saya berulang alik ke hospital..smlm doktor dah stop kan antibiotik tu..tapi dia bg ubat antibiotik oral..so, rutin baru skrg, setiap hari mak kena pergi wat rawatan ozon tu and dressing kt hospital..setiap pagi..tu la rutin saya skrg...xpela..demi mak sembuh..setiap kali saya tengok luka mak, mengingatkan saya bertapa teruknya saya sebagai anak, kenapa mak saya terpaksa lalui semua penderitaan ini..i wish saya jaga dia lebih elok before..but, benda dah jadi..mungkin ini ujian Allah kepada kami adik beradik..bagi menghapus dosa..InsyaAllah...cuma berharap mak akan sembuh...Amin..

Pesan saya, jika dilanda musibah, berusaha, berikhtiar dan bertawakkal..jgn mudah putus asa..berdoa bersungguh-sungguh..Allah s.w.t suka akan hambanya memohon pertolongan daripada-Nya..(this is truly based on my current situtation)...ingat, man jada wajada.dan sentiasa berdoa..Allahumma yassir wala tuassir..
bila bersedih,stress berdoala.La ilaha illa anta, Subhanaka, inni kuntu minaz zhalimin.” Demikianlah doa atau zikir yang masyhur diajar dan diamalkan oleh umat Islam. Ia bermaksud “Tiada Tuhan melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau, Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri.” Doa yang baik lagi mujarab ini diucapkan oleh Nabi Yunus sebagaimana dirakamkan oleh Allah:
          Dan (sebutkanlah peristiwa) Zun Nun (gelaran bagi Nabi Yunus), ketika dia pergi (meninggalkan kaumnya) dalam keadaan marah, yang menyebabkan dia menyangka bahawa Kami tidak akan mengenakannya kesusahan atau cubaan; maka dia pun menyeru dalam keadaan yang gelap-gelita dengan berkata: “Tiada Tuhan melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau, Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri.” [al-Anbiya’ 21:87]
Selain tu, bersolatlah malam..solat hajat, solat tahjud.minta pertolongan daripada Allah s.w.t..

InsyaAllah, kalau mak saya dah sembuh, saya akan bgth lagi nanti..
minta anda semua juga doakan mak saya...jasa anda akan saya balas di akhirat nanti.
till then, Firefly out..

0 Comments