Ma Fi Qalbi Ghairullah



Ramadhan makin hampir...sudah nak masuk Rejab...Bila bulan Ramadhan makin hampir ni makin sayu pulak hati..air mata pun kekadang keluar tiba2..entah tak tahu kenapa hati ni tak pernah berhenti merindu..Ramadhan terakhir, Arwah mak start sakit, masa tu saya kat JB, Angah call, suara dia mcm nk menangis ke dah menangis..dia cakap jari mak warna biru.. dia risau..dia ckp mcm rasa mak nk tinggalkan ktrg..tp saya ckp kt dia jgn merepek la...ko tu risau berlebihan..mcm tu x pela..nanti ptg kang aku balik KL..amik cuti...lepas hung up phone, saya terus sms bos untuk mintak cuti nak balik KL sbb mak saya x sihat..bos pun ok...mlm tu sampai kt rumah..mak ada dlm bilik tgh duduk, angah tgh belek kakai mak and pujuk mak g hospital, mak x nk, dia ckp xpe la, kita g je klinik Fauziah, kesian mak dia tahan sakit sampai demam2..yela..mak kan diabetes, mana leh luka2...takut jangkitan kuman..Angah n adik ckp mak demam hari tu, dia sibuk nak buatkan kuih tumpi nk bagi besan dia, dia x sedar jari dia terkena minyak panas..sbb tu jari dia luka...x sangka, dari satu jari tu, sekarang mak dah x ada, memang tepat sangkaan Angah time tu..mungkin Angah orang yang terapat dengan Mak, dia dapat rasa.. Masa Mak koma di hospital hari tu, 3 malam sebelum mak meninggal, saya menyorong kerusi roda mak nak diletakkan dalam kereta sbb mcm sempit nk letak kt wad, masa tu terasa kosong hati, saya ingat perasaan tu, entah kenapa, sambil menyorong kerusi roda yang kosong tu, hati rasa pilu..dlm hati terdetik mungkin kerusi roda ni mmg akan kosong lepas ni, cepat2 saya tepis perasaan tu, saya berharap mak akan bangun, selepas mak pergi, seringkali saya bermimpi, mak bangun dari koma, bila terjaga dari tido, saya sedar itu semua hanya mimpi...hakikat yang berat untuk ditelan, insan yang bergelar Mak dalam hidup saya dah tiada...seperti mana kosongnya kerusi roda mak sekarang, macam tu la kosongnya hati saya...bukan saya tak redha, kekadang terlalu rindu..

"Ma Fi Qalbi Ghairullah"




Al Fatihah untuk Arwah Mak dan Abah tercinta..


Firefly out..

Seandainya kau ada di sini denganku
Mungkin ku tak sendiri
Bayanganmu yang selalu menemaniku
Hiasi malam sepiku
Ku ingin bersama dirimu

Ku tak akan pernah berpaling darimu
Walau kini kau jauh dariku
Kan s’lalu ku nanti
Karena ku sayang kamu

Hati ini selalu memanggil namamu
Dengarlah melatiku
Kuberjanji hanyalah untukmu cintaku
Tak kan pernah ada yang lain

Adakah rindu di hatimu
Seperti rindu yang ku rasa
Sanggupkah ku terus terlena
Tanpamu di sisiku
Ku kan selalu menantimu

0 Comments